Mungkin berbunyi sedikit pelik, ada jenazah cermin juga ditutup. Tutup cermin-cermin muka dengan kain apabila jenazah ada didalam rumah hampir menjadi kebiasaan masyarakat kita.

Nampak juga tandatanya kenapa amalan tutup cermin ini dikerjakan jika ada jenazah didalam rumah, namun memandangkan keadaan yg tidak pas, masalah ini selalu disimpan serta pada akhirnya dilupakan sekian saja.

Namun, jika melihatkan amalan metutup cermin dengan kain ini hampir jadi kemestian, permasalahan ini butuh peroleh penerangan yang tentu.
Apa hukumnya dalam Islam perbuatan tutup cermin muka waktu ada jenazah didlam rumah. Berikut adalah maklumat yang perolehi dari satu laman masalah jawab agama.

Wallahu’alam bissawab

Assalamualaikum ustadz,

Ada tuan rumah yang cover cermin-cermin muka di rumah dengan kain semasa ada jenazah. Saya tidak bertanya mengapa. Mengharapkan ustaz terangkan hukum melakukannya.

Terima kasih.

Ini jawaban :

Bismillahi wal hamdulillah,

Kami tidak menjumpai saranan dari Rasulullah saw agar tutup cermin-cermin muka waktu terdapatnya jenazah dalam rumah tersebut .

Apa yang kami temui yaitu ianya yaitu amalan orang tua-tua dahulu yang berasumsi bahawa, cermin cuma digunakan oleh Si Mati waktu hidupnya sahaja.

Jika sudah mati, cermin itu tidak berguna lagi kerana mengikut Kepercayaan Kuno Masyarakat Hindu, roh atau hantu tidak dapat melihat dirinya dalam cermin.

Jadi untuk melindungi hati dan perasaan serta untuk menghormati roh tersebut, tiap-tiap cermin muka dirumah simati itu perlulah ditutup.

Perbuatan itu mengikut syarak yaitu dilarang kerana ianya yakni perbuatan yg tak dilakukan oleh Rasulullah saw dan dianggap sebagai satu perbuatan khurafat yang menyalahi syarak

Mohon Klik ‘Suka’ atau gambar Jempol diatas, agar selalu dapat Berita terbaru. Jangan Lupa Bagikan ….

Wajib Tahu! Mengapa Kita Perlu Menutup Cermin Di Rumah Bila Ada Kematian? Ternyata Ini Penyebabnya, Share ya. Bacalah …..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *